För Robin Hoods scenografi ansvarar i år bildkonstnär Jenny Moed-Korpela tillsammans med byggnadsarkitekt Kim Snygg. Jenny har planerat och står för färgsättning och finish, medan Kim ser till att konstruktionerna byggs stabilt och anpassas till scen och miljö. I grunden ligger idéer som regissören Bobo Lundén har skissat upp efter diskussioner med produktionsgruppen.

Starten kunde ha varit enklare. Det var inte det lättaste för regissören Bobo Lundén att skapa sig en uppfattning om spelplatsen i början av januari 2010, när snön redan låg halvmeterdjup vid Raseborg. För guidningen stod VNUR:s ordförande Dan Idman assisterad av sonen Lukas.

Efter diskussioner med bl.a. Bobo Lundén, producenten Jan Lindroos, ordförande Dan Idman föddes i alla fall den första scenskissen för scenmästare Kim Snyggs penna.
  

Regissören funderade och omvandlade skissplanerna till datorgrafik.   
Så var det dags att koppla in bildkonstnär Jenny Moed-Korpela, vars uppgift var att realisera idéerna till något som går att förverkliga i praktiken, och som samtidigt är teatraliskt funktionellt och tilltalande för ögat.

Hon presenterade många spännande detaljidéer, av vilka trädkonstruktionerna väckte mest diskussion. För det stod ju klart att Sherwoodskogen skulle finnas med i scenbilden. Frågan var bara om man skulle satsa på riktiga eller konstgjorda träd?
 

 

 

 

I början av mars kunde Jenny Moed presentera en slutlig scenografiskiss, som tilltalade hela produktionsgruppen. Fr.v. Jeny Moed-Korpela, Heidi Jousmaa, Kim Snygg och Bobo Lundén.   

Scenografiskissen presenterades för hela ensemblen vid kollationeringen 13-14 mars.

Skissen bearbetades sedan ytterligare, bland annat flyttades trappan till tornet.
I slutet av mars hade Jenny Moed också bearbetat skissen till en miniatyrmodell, som scenmästaren kunde göra konstruktionsritningar från. Tre månader till premiär - nu var det bara att börja bygga Sherwoodskogen och Nottinghams slott vid Raseborg!